رتبه بندی سایتها در موتورهای جستجو گر بر چه اساسی است؟

سپتامبر 29, 2007 at 9:47 ب.ظ. 2 دیدگاه

این سوالی بود که خیلی ها از من می پرسیدند،من هم جواب چندان روشنی نداشتم که خدمت دوستان بگویم،تا اینکه بالاخره حس کنجکاویم گل کرد تا تحقیقی در این رابطه کنم که نتیجه این تحقیق هم مقاله زیر شد امیدوارم بتواند به این سوال جوابی خوب ، کامل و قابل فهم بدهد!
ماجرا از اینجا شروع می شود که هر موتور جستجو گر برای جستجوی های خود دستورالعملهائی(الگوریتم) را تدوین کرده و براساس آنها عنکبوت(SPIDER) خودرا بر مبنای عبارت مورد جستجو در پهنه ی صفحات رها می کند تا این عنکبوت موارد مرتبط و یا بیشتر مرتبط را از روی تار و پود خود جمع آوری کند و در غالب نتایجی به شما نمایش دهد نتایجی که گاهی بی ربط و اشتباه نیز هست،چون هر موتور جستجو گر خواهان افزایش تعداد جستجو های انجامی کاربران با خود است پس هر کدام به تدوین الگوریتم خاصی می پردازند،ولی در کل تمامی این موتورهای یابنده از الگوریتم جامع و واحدی پیروی می کند که اساس کار جستجو را برای انها فراهم می کند.این دستورالعملها  که الگوریتم جامع خوانده می شود براساس موارد زیر فعالیت می کند:
یکی از این راه ها یا به نوعی ساده ترین آنها توجه به تراکم کلمات کلیدی موجود در صفحه وب است،موتور جستجو برای آنکه شروع به رتبه دهی کند بین بخش عنوان صفحه(Title)،بخش سرآغاز(Head)و چند کلمه ابتدای پاراگرافها شروع به شناسائی کلمات کلیدی می کندکه ببیند آیا در این قسمتها کلمت کلیدی استفاده شده اند یا نه!برای مثال وقتی کاربری کلماتی را تحت عنوان کلمات کلیدی برای جستجو وارد می کند موتور جستجو شروع می کند ببین آیا کلماتی که در بخشهای ذکر شده صفحه وب آمده به طور چشمگیر در آن صفحه استفاده شده است یا خیر!
Meta Tagها هم ممکن است مورد توجه باشندولی اکثر موتورها  برخلاف نظر عام زیاد توجهی به این تگ ها ندارند،هر چند که وجود کلمات کلیدی در این بخش خالی از اثر نخواهد بود.
از نکاتی که باعث کاهش رتبه (Rnaking)صفحه وب در نزد موتورهای جستجو میشود شناخته شدن صفحه مورد نظر به عنوان Spam می باشد!از نمونه هائی که باعث Spamingصفحه ی وبی می شوند میتوان به وجود وفور کلمات بی ربط ،حاشیه ای و خسته کننده در آن صفحه اشاره کرد البته منتقل کردن کاربر با استفاده از لینکهای درون متن ها به صفحاتی با محتوای کاملا متفاوت با صفحه جاری نیز می تواند نوعی Spamingبرای برخی از موتورها به حساب آید.
از نکات مهمی که موتورها در دادن رتبه بهتر به وب سایتها مورد استفاده قرار می دهند تحلیل ارتباطات((Link Analysis آن صفحه می باشد،تحلیل ارتباط یعنی تحلیل نحوه اتصال صفحات دیگر خود وب سایت به آن صفحه و همچنین ارتباط دیگر وب سایتها با آن صفحه،و یا به طور کلی می توان گفت که ایا این صفحه وب مورد توجه کاربران هست یا نه؟!
در پایان باید ذکر کرد که این نکات فقط نکات پایه و استاندارد  رتبه دهی به صفحت وب می باشد ولی به طور کلی چون هر موتور جستجو گری از الگوریتم خاص خود برای رتبه دهی و جستجوی بهتر وب سایتها  استفاده می کند نتیجه هیچ دو موتور جستجو کننده مستقلی با هم یکسان نخواهد بود،به همین دلیل است که گاهی با جستجوی کلمات یکسانی در موتورهای جستجو با تفاوت در زمان و تعداد صفحات جستجو شده در بین دو موتور مختلف مواجه می شویم.حال باید در نظر گرفت که هدف وب سایت کدام یک از موتورهای جستجوگر برای افزایش رتبه وب سایت در آن می باشد که به این ترتیب برنامه نویس باید با توجه به الگوریتم موتور مورد نظر صفحه وب رابهینه کند که در این صورت قطعا در ازای افزایش رتبه در یک موتور،وب سایت مورد نظر در موتور دیگری با کاهش رتبه مواجه خواهد شد!پس در نگاه کلی باید ابتدا موتور مورد نظر را هدف گرفته و با توجه به الگوریتم مورد استفاده آن شروع به بهینه سازی صفحه وب برای آن موتور جستجوگر نمود که به این عمل در اختصار SEO می گویند.

Advertisements

Entry filed under: فناوری اطلاعات, نرم افزار, اخبار وب, تازه ها, شبکه.

نخبه گان ایرانی صنعتIT جهان تبریک عرض می کنم!

2 دیدگاه Add your own

  • 1. rooznote  |  سپتامبر 29, 2007 در 11:56 ب.ظ.

    اول.آقا مطلبت کلی جالب بود.اما این الگریتم گوگل دست هرکی باشه میلیاردر میشه نه؟!

    پاسخ
  • 2. fatemeh  |  مارس 1, 2008 در 7:18 ب.ظ.

    سلام خسته نباشيد از مطالبتان استفاده كردم در پايان نامه و مي خواستم در مورد الگوريتم رتبه بندي موتور جستجو برام ميل كنيد خيلي ممنون

    پاسخ

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


تبلیغات ویژه

مطالب اخیر

پستهای پر بازدید دیروز پیروزا

فایر فاکس فراموش نشود

RSS من الان این کارو انجام دادم

  • خطایی رخ داد! احتمالا خوراک از کار افتاده. بعدا دوباره تلاش کنید.

آمار بازدید

  • 79,658 بازدید

well known


%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: